Особливості ведення паперових трудових книжок у перехідний період (частина 4)

Чи роздавати вже трудові книжки?

Розділом II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 1217 передбачено, що протягом 5 років після 10 червня 2021 року відбуватиметься включення Пенсійним фондом до Реєстру застрахованих осіб відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників на підставі відомостей, поданих страхувальником або застрахованою особою. Після завершення цих робіт наявні у роботодавців паперові трудові книжки видаватимуться працівникам на руки особисто під підпис. Тобто поки такі роботи не завершено, трудові книжки працівників, які були прийняти на роботу до 10 червня 2021 року, зберігаються у роботодавця.

Чи потрібно видавати якийсь окремий документ щодо збереження трудових книжок працівників, прийнятих на роботу до 10 червня 2021 року?

Ні, законодавством такого документа не передбачено. Трудові книжки таких працівників зберігаються у роботодавця на підставі законодавства, яке було чинним на момент прийняття таких працівників на роботу. Також не потрібно брати від таких працівників додаткових заяв про збереження трудових книжок. У заявах про прийняття на роботу вони вже зазначали, що до заяви додають, зокрема, трудову книжку.

Чи потрібно брати у працівників, які прийняті на роботу, трудову книжку на зберігання за їх заявою?

Ні, не потрібно. Відповідно до чинної редакції статті 48 КЗпП трудова книжка працівника, який працевлаштовується після відповідних змін у законодавстві, зберігається у працівника. Зберігання таких трудові книжок на підприємстві, навіть за проханням працівника, може бути розцінено як порушення законодавства про працю. Обов’язок щодо зберігання трудових книжок покладається на працівника. Роботодавець своєю чергою повинен забезпечити внесення записів до трудової книжки на вимогу працівника.

Що робити, якщо звільняється працівник, трудова книжка якого зберігається у роботодавця?

Роботодавець зобов’язаний видати належно оформлену трудову книжку працівнику, з яким укладено трудовий договір до набрання чинності Законом № 1217, тобто працевлаштований до 10 червня 2021 року, та який звільняється до завершення процедури включення до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність, у день звільнення.

При цьому слід зазначити, що у разі одержання трудової книжки у зв’язку із звільненням працівник ставить підпис у особистій картці форми № П-2 і в Книзі обліку руху трудових книжок.

Але крім належно оформленої трудової книжки роботодавець зобов’язаний в день звільнення видати працівникові копію наказу (розпорядження) про звільнення, провести з ним розрахунок у строки, зазначені у статті 116 КЗпП.

ВИСНОВОК

Як бачимо, паперові трудові книжки з 10 червня 2021 року не скасовуються, лише змінюється порядок їх ведення, зокрема питання зберігання та внесення записів за вимогою працівника. Як і в попередній період, порядок ведення трудових книжок визначається Кабінетом Міністрів України. Наразі змін до Інструкції № 58 внесено не було, тож вона продовжує діяти в тих нормах, які не суперечать КЗпП.

Видавати працівникам трудові книжки, які зберігаються у роботодавця, підстав немає. Натомість відсутні підстави відмовити працівнику у видачі такої трудової книжки на його вимогу. Таку вимогу бажано оформити у вигляді заяви.

Видача всіх наявних трудових книжок працівникам в обов’язковому порядку передбачається після завершення робіт щодо включення Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників, які мають бути здійснені протягом п’яти років.

Особливості ведення паперових трудових книжок у перехідний період (частина 3)

Особливості ведення паперових трудових книжок у перехідний період (частина 2)

Особливості ведення паперових трудових книжок у перехідний період (частина 1)

Джерело: шеф-редактор журналу "КАДРОВИК.UA" Вікторія Ліпчанська