Особливості ведення паперових трудових книжок у перехідний період (частина 1)

З 10 червня 2021 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» від 5 лютого 2021 року № 1217-IX.

Цим законом розпочато запровадження обліку трудової діяльності в електронній формі. Закон набув чинності, але чому ж ми говоримо, що облік трудової діяльності тільки запроваджено. Фактично має бути проведена велика робота щодо прийняття підзаконних нормативно-правових актів та оцифрування всієї інформації щодо трудової діяльності працівників, яка міститься в їхніх паперових трудових книжках.

Оскільки закон вже набув чинності, слід розглянути, як діяти роботодавцеві у випадках прийняття та звільнення працівників та які норми в Кодексі законів про працю України (далі — КЗпП) змінилися з 10 червня 2021 року.

Як приймати на роботу за новими нормами?

Відповідно до частини другої статті 24 КЗпП: «При укладенні трудового договору громадянин зобов’язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку (у разі наявності) або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, а у випадках, передбачених законодавством, - також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров’я, відповідний військово-обліковий документ та інші документи».

Це означає, що працівник, як і раніше, за наявності в нього трудової книжки подає її при працевлаштуванні роботодавцеві, але не передає на зберігання, як було до набуття чинності Законом, а лише надає. Після ознайомлення з трудовою книжкою роботодавець повертає її працівникові.

У кого не буде трудової книжки?

Трудових книжок не матиме:

• працівник, який приймається на роботу вперше;

• працівник, який втратив трудову книжку;

• працівник-сумісник.

Який документ має надати працівник замість трудової книжки?

Працівник має надати відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. На сьогодні такими відомостями є інформація з Реєстру застрахованих осіб відповідно до пункту 6 розділу V Положення про Державний реєстр загальнообов’язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1 (далі — Положення № 10-1), що формується та надається, зокрема, за такими формами:

•   індивідуальні відомості про застраховану особу (додаток 4 до Положення № 10-1);

•   індивідуальні відомості про застраховану особу (додаток 5 до Положення № 10-1);

•   дані про трудовий та страховий стаж (додаток 9 до Положення № 10-1).

Відповідно до частини другої статті 48 КЗпП на вимогу працівника, який вперше приймається на роботу, трудова книжка оформляється роботодавцем в обов’язковому порядку не пізніше 5 днів після прийняття на роботу.

Джерело: шеф-редактор журналу "КАДРОВИК.UA" Вікторія Ліпчанська