Військовий облік: експрес-відповіді на запитання

1

Чи має право територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (далі — ТЦК та СП) вимагати від керівника закладу звільнити військовозобов’язаного, який не з’являється за повісткою-викликом?

Ні, не має.

2

Чи має право ТЦК та СП притягувати до адміністративної відповідальності керівника підприємства, установи, організації (далі — підприємство), який не забезпечив прибуття працівника за повісткою-викликом до ТЦК та СП?

Так, якщо ТЦК та СП своєчасно інформував керівника підприємства про виклик працівника за встановленою формою, а прибуття за повісткою не забезпечено, штраф може бути накладено.

Що ви повинні зробити? Видати наказ, увільнити працівника від роботи, створити йому умови, щоб він міг прибути до ТЦК та СП, проконтролювати. Якщо працівник не прибув, потрібно повідомити до ТЦК та СП. Якщо щось із цього переліку не зроблено, керівника можуть притягнути до відповідальності.

3

Списки персонального військового обліку станом на 1 січня потрібно було подавати вже до 25 січня 2023 року?

Так, Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року № 1487 (далі — Порядок № 1487), набув чинності 5 січня 2023 року. Отже, це нормативно-правовий акт, який потребує виконання.

4

Як правильно заповнювати списки військовозобов’язаних?

Методики складання та ведення списків персонального військового обліку не визначено, але інформація до них має вноситися на підставі відповідних документів: паспорта, військово-облікового документа тощо.

5

Як правильно скласти наказ про призначення відповідальної за військовий облік на підприємстві особи та посадову інструкцію? Думки й вимоги представників ТЦК та СП і контрольно-ревізійного управління (далі — КРУ) різні. КРУ вважає, якщо є наказ, то в посадовій інструкції інспектора з кадрів не потрібно прописувати обов’язки щодо ведення військового обліку, адже, якщо такі обов’язки прописано, то доплата не проводиться.

Як випливає з консультацій КРУ щодо цього питання, то, якщо на особу покладаються додаткові обов’язки, пропонується окремим наказом затвердити відповідального й окрему інструкцію. До посадової інструкції обов’язки щодо ведення військового обліку не вносяться. Тоді оплата здійснюватиметься правильно.

6

Коли запустять реєстр Міністерства оборони України?

Його запущено, він працює, але наразі не в повному обсязі.

7

Працівники підприємства перебувають на обліку в різних ТЦК та СП. Чи повинне підприємство взаємодіяти з ними усіма?

Так, повинне.

8

На підставі яких документів заповнюються пункти 17 і 18 додатка 5 до Порядку № 1487?

Потрібно уважно дивитися на перелік інформації, яка зазначається в облікових записах списків. Графа 17 — найменування посад, дата та номер розпорядчого документа про призначення на посаду / звільнення з посади працівника. Графа 18 — дата надісланого вами повідомлення про зміну його облікових даних.

9

Що робити із сумісниками, за якими облік ведеться за основним місцем роботи, а при перевірці вимагають копії документів?

Діяти відповідно до закону. Така вимога є законною. Отже, потрібно мати копії відповідних документів таких працівників.

10

Як заповнювати відомості про паспорт для виїзду за кордон, адже людина може просто сказати, що не має закордонного паспорта?

Щодо закордонного паспорта — лише зі слів працівника.

11

Чи має право на доплату за ведення обліку військовозобов’язаних помічник начальника з кадрових питань?

Має, якщо на нього покладено обов’язки окремим наказом і  якщо на підприємстві працює до 500 працівників.

12

Чи може додаток 5 до Порядку № 1487 після заповнення набути статусу «ДСК»?

Відповідно до переліку службової інформації, затверджуваному відповідним міністерством, у кожного міністерства є переліки службової інформації, які не підлягають розголошенню. Тому якщо інформація, що зазначається в додатку 5 до Порядку № 1487,  належить до переліку службової інформації, то виконавець установлює гриф «ДСК», «таємно» абощо.

13

На якій підставі вимагають списки членів сім’ї? Чи не буде це порушенням законодавства про захист персональних даних?

Ці відомості заносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі — Реєстр) відповідно до Закону України від 16 березня 2017 року № 1951-VIII «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів». Згідно з частиною 2 статті 6 зазначеного Закону згода призовників, військовозобов’язаних та резервістів на обробку їхніх персональних даних для цілей Реєстру не потрібна. Якщо працівники надають такі відомості на добровільній основі, ви їх вносите.

14

Де підвищувати кваліфікацію щодо ведення військового обліку?

Потрібно звернутися до Генерального штабу України (далі — Генштаб) з проханням надати виключний перелік навчальних закладів, які мають право проводити підвищення кваліфікації. Той заклад, якому Генштаб погодив навчальні програми, має право підвищувати кваліфікацію.

15

Чи продовжувати вести додаток 5 до Порядку № 1487 протягом року?

Так, продовжувати.

16

Чи потрібно складати списки на працівників, які вже зняті з обліку за віком? У нас є працівники офіцерського складу, що досягли граничного віку 60 років минулого року.

Не потрібно. Слід звернути увагу на те, щоб у документах офіцерів запасу були наявні відомості про виключення з військового обліку й гербова печатка («Виключений з військового обліку за досягненням граничного віку»). Такий працівник повинен мати цей документ при собі і пред’являти на вимогу.

17

Відомості в додатку 12 до Порядку № 1487 стосуються заброньованих? У нас броні немає. Є працівник, який має мобілізаційне розпорядження, але він досяг граничного віку минулого року.

Такий працівник повинен знятися з військового обліку. Мобілізаційне розпорядження вже не має сили.

18

Незрозумілий додаток 27 до Порядку № 1487 «Список призовників та резервістів, які перебувають на військовому обліку». Поясніть, будь ласка.

Цей список складається для органів військового управління.

19

Запитання стосується повідомлення про призовників, військовозобов’язаних і резервістів, яких визнано особами з інвалідністю. У нас працює 2 особи з інвалідністю III групи, але вони придатні до військової служби. Чи потрібно подавати повідомлення щодо них до ТЦК та СП?

Ні. Це повідомлення стосується медико-соціальних експертних комісій, які повідомляють ТЦК та СП про всіх осіб, що отримують інвалідність. Офіцери справді можуть мати статус осіб з інвалідністю, але вони можуть бути обмежено придатними для проходження військової служби за рішенням військово-лікарської комісії.

20

Чи потрібно заповнювати розділ про військовий облік в особовій картці працівника (форма № П-2)?

Інформацію щодо військового обліку тепер не вносять до форми № П-2. Для цього є додаток 5 до Порядку № 1487.

21

Чи потрібно у 2023 році подавати звіт до ТЦК та СП?

Так, потрібно.

22

Чи можна подавати на бронювання працівників, у яких в облікових документах не зазначено військово-облікової спеціальності?

Спочатку потрібно звіритися з ТЦК та СП, у якому працівники перебувають на військовому обліку. Ви можете з’ясувати, наприклад, що спеціальність дефіцитна і не підлягає бронюванню.

23

Як правильно обліковувати працівника, якщо він прийнятий на роботу давно і відповідно до військового квитка належить до призовників, але на сьогодні йому більш ніж 30 років. У квитку військово-облікова спеціальність не зазначена.

Від працівника необхідно витребувати відповідний військово-обліковий документ: військовий квиток або тимчасове посвідчення. Якщо працівник звернеться до ТЦК та СП, то отримає направлення на проходження військово-лікарської комісії.

Весь військовий облік обертається навколо військово-облікового документа. Ваше завдання — уміло ним користуватися, уважно читати, що там написано. Питання військового обліку — це питання кадрової безпеки.

Нині потрібно аналізувати все. Перший фільтр: де ти був у 2014 році, чим займався? Другий фільтр: чому ти не пішов до військкомату, що трапилося? Це характеризує особистість.

З другого боку, підприємства є різні. Хто ж думав, що підприємства енергетики стануть такими затребуваними для нашого противника. Напевно, противник шукав, як туди заслати інсайдерів (хто надаватиме координати, хто інформуватиме). Це все робиться не одним днем.

Проведіть моніторинг усіх своїх документів. Перше, що доцільно зробити, — це провести внутрішню звірку. Візьміть кожен документ і проаналізуйте, щоб оцінити свої ризики, втрати підприємства у разі призову працівників на військову службу. І повідомте керівникові: у цього працівника все добре, у цього є відстрочка, цього прийнято із порушеннями, а ось цей узагалі постійно ухиляється від призову. Це все характеризує людей. На підставі цього керівник може прийняти відповідні рішення.

У кожного підприємства своя корпоративна політика. Але поставтеся до справи критично — проаналізуйте документи кожного працівника: що там написано, які штампи стоять тощо. Визначте ризики, а потім переходьте до роботи персонально з кожним.

24

Які штрафні санкції передбачено за неведення військового обліку для підприємства й посадових осіб?

На сьогодні це порушення законодавства про мобілізаційну підготовку й мобілізацію (ст. 2101 Кодексу України про адміністративні правопорушення; далі — КУпАП). Але можуть бути й ознаки кримінального правопорушення. Тобто особа, яка проводить провадження у справах про адміністративні правопорушення, може дійти висновку про порушення в діяльності або бездіяльності посадових осіб керівного складу підприємств, оскільки організація військового обліку покладається на керівників. Керівник має видати наказ про призначення відповідальної за ведення військового обліку особи.

Якщо наказу не видано, не організовано військового обліку, а на підприємстві працює велика кількість мобілізаційних людських ресурсів, можуть бути застосовані уже інші статті. Навіть можна вважати, що керівник навмисно це робить. Можна «приписати» і колаборацію, і навіть перешкоджання діяльності Збройних Сил України. Це кримінальна відповідальність — від 5 до 8 років позбавлення волі.

У статті 2101 КУпАП чітко прописано штрафні санкції: від 1500 грн і вище.

25

Чи вважається оповіщення з факсиміле дійсним, коли таке оповіщення надсилається електронною поштою, факсом?

Має бути розпорядження, яке повинно мати ознаки службового документа, визначеного Порядком № 1487. Воно має бути зареєстроване. На ньому має стояти підпис військового керівника, начальника ТЦК та СП і гербова печатка. Це передбачає оповіщення. Я вважаю, що форма його доставляння — паперова, адже іншого не визначено.

На деяких підприємствах наразі діловодство здійснюється лише в електронному вигляді, і вони вимагають надсилання сканованої копії. Але це залежить від політики роботодавця. Я б не приймав таке повідомлення, оскільки це юридичний документ, який можна оскаржувати, надавати як доказ діяльності чи бездіяльності або перевищення службових повноважень.

26

Чи потрібно при прийнятті на роботу вимагати номер із Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних?

Вимагати не можна, потрібно його попросити. Адже ви повинні заповнити всі графи й направити відповідне повідомлення. Якщо графу не заповните, порушите вимоги Порядку № 1487. Вимагати ми не можемо, адже номер присвоює ТЦК та СП. У статті 34 Закону України від 25 березня 1992 року № 2232-XII «Про військовий обов’язок і військову службу»визначено, що персонально-якісний облік призовників і військовозобов’язаних передбачає облік відомостей (біографічні дані, стан здоров’я, результати співбесід тощо) щодо призовників і військовозобов’язаних, які узагальнюються в особових справах призовників або в облікових картках військовозобов’язаних та реєструються в Реєстрі. Ведення персонально-якісного обліку покладається на районні (міські) військові комісаріати.

Персонально-якісний військовий облік передбачає облік відомостей (персональних та службових даних) стосовно призовників, військовозобов’язаних та резервістів за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання, які узагальнюються в облікових документах та вносяться до Реєстру.

Отже, мати номер — це обов’язок ТЦК та СП, а не громадянина чи кадровика.

27

Де особа має перебувати на військовому обліку: за місцем фактичного проживання чи за місцем розташування підприємства? Чи можна перебувати на обліку в іншій області?

Особи мають перебувати на військовому обліку за місцем свого задекларованого місця проживання. Так написано в Порядку № 1487. Наприклад, якщо працівник перебуває на військовому обліку в Івано-Франківську, то й призивати його має івано-франківський ТЦК та СП. Але його можуть призвати й в іншому ТЦК та СП. На це ніхто не звертає уваги. Працівник може написати заяву, що хоче стати на військовий облік у відповідному ТЦК та СП. Такі випадки були.

28

Чи потрібно за наявності військово-облікового документа (документ в порядку, є відмітка, що особа перебуває на обліку) в працівника, якого приймають на роботу, відправляти його до ТЦК та СП для того, щоб на заяві на прийняття поставили відмітку, що він перебуває на обліку? Чи достатньо повідомлення від роботодавця у 7-денний строк до ТЦК та СП за відповідною формою?

Про вимогу щодо наявності на заяві відмітки військкомату йшлося у наказі Міністра оборони України від 4 січня 1994 року № 2 «Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу та медичний огляд у Збройних Силах України». Зараз такої вимоги нема, тому після видання наказу у 7-денний строк достатньо направити правильно заповнене повідомлення до ТЦК та СП (додаток 4 до Порядку № 1487).

29

Якщо повістки надходять поштою, чи повинен відділ персоналу їх вручати? І що робити, якщо працівник відмовляється брати повістку від працівника кадрової служби? Чи передбачено штрафи для підприємства, якщо відділ персоналу не роздав повістки взагалі чи роздав не усім?

Такі повістки роздавати не потрібно. Оповіщення здійснюється персональними повістками працівниками. Наприклад, повістки, які підписав якийсь керівник ТЦК та СП, принесли просто на прохідну. Брати їх не треба. Вручати повістки — це обов’язок ТЦК та СП, а на підприємство вони мають надіслати розпорядження. Підприємство виконуватиме ці розпорядження відповідно до законодавства.

30

Працівники були заброньовані на підставі наказу Міністерства економіки України від 18 березня 2022 року № 480-22 «Про бронювання військовозобов’язаних за суб’єктами господарювання агропромислового комплексу», наказу Міністерства економіки України від 13 вересня 2022 року № 3071 «Про продовження строку дії відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації», постанови Кабінету Міністрів України від 4 листопада 2022 року № 1259, постанови Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2022 року № 1345 «Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 4 листопада 2022 р. № 1259» та постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року № 1480 «Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 4 листопада 2022 р. № 1259». Надані броні дійсні до лютого 2023 року?

Умовно так. Взагалі бронювання здійснюється на пів року для проведення заходів мобілізації. Потім повинен почати діяти план заміни фахівців — і підприємство працює далі. Тобто бронюють для виконання першочергових заходів і залишення підприємств, щоб вони могли виконувати першочергові функції.

Тому краще подбати про якісний стан справ військовозобов’язаних на підприємстві, вивчити досконало їхні підстави. Досвід і практика показують, що ці люди (десь близько 30 %) мають право на відстрочку, але не користуються ним, тому що кадрова служба не знає, наприклад, що у працівника мати з інвалідністю. Йому просто потрібно подати документи, призивати його не будуть.

31

Є наказ Міністерства економіки України про бронювання, але ТЦК та СП на нього не хочуть звертати уваги. Які наші дії?

Ви можете оскаржувати діяльність або бездіяльність органів місцевого військового управління в таких органах, як місцеві органи виконавчої влади, місцеві військові адміністрації; обласні ТЦК; оперативні командування у містах Дніпро, Чернігів, Рівне, Одеса.

Україна поділена на 4 військово-адміністративні одиниці. Такий поділ здійснено відповідно до Указу Президента від 5 лютого 2016 року № 39 «Про затвердження військово-адміністративного поділу території України» (безпосереднє керівництво ТЦК). Загальне керівництво здійснює командування Сухопутних військ, контроль за станом військового обліку — Генштаб. В усі ці інстанції можна подавати скарги.

32

На підприємстві призначено відповідальну за військовий облік пів року тому. Чи змінювати наказ відповідно до нового порядку?

Доцільно змінити.

33

Скільки потрібно доплачувати працівникові за ведення військового обліку? Є якісь приблизні цифри?

Від 1 % до 50 % від посадового окладу працівника.

34

Якщо власник не хоче доплачувати за ведення військового обліку, або, наприклад, сплачує лише 1 %, чи можна відмовитися вести облік за таку оплату?

Гіпотетично так, але це риторично-політичне питання.

Взагалі, якщо перевірятимуть, то за недоплату притягнуть до відповідальності керівника. Штраф — 1 500 тис. — сума, яка може бути доплатою, щоб як мінімум не сплатити одного штрафу.

35

До кого саме в ТЦК та СП звертатися, щоб подавати списки / звірятися? Потрібно шукати окремий кабінет з обслуговування юридичних осіб, запитувати особу за відповідною посадою, ставати в загальну чергу тощо? Можливо, є загальнодоступні контакти? Чи за кожним підприємством закріплено працівника ТЦК та СП?

Такого немає. Кожен ТЦК та СП на території має начальника (раніше — військовий комісар) і мобілізаційне відділення, відділення комплектування, відділення офіцерів запасу, відділення обліку солдатів і бронювання солдатів сержантів запасу у своїй структурі. Ви маєте прибути з витягом про призначення відповідальним за ведення військового обліку, зайти до начальника ТЦК та СП чи, наприклад, заступника з мобілізаційних питань і спробувати налагодити робочі контакти з усіма цими відділеннями. Там є відповідні облікові працівники. Це, як правило, досвідчені працівники ТЦК та СП, які працюють вже не один рік.

36

Приймаємо на роботу працівника винятково для ведення військового обліку. На яку посаду його приймати? І чи доцільно приймати на повну ставку? Що робитиме такий працівник на підприємстві після налагодження військового обліку за новими правилами?

Якщо особа виконуватиме обсяг роботи, як це передбачено законодавством, то для однієї людини роботи буде достатньо, особливо зараз. Посадовий оклад — як для інспектора з військового обліку.

37

Працівника направляємо до ТЦК та СП до видання наказу про прийняття на роботу?

Працівник повинен стати на військовий облік, принести відповідний військово-обліковий документ і вже тоді оформлюватися на роботу.

38

Де шукати нові назви старих військкоматів?

В обласному ТЦК та СП. Також можна звернутися з офіційним листом до командування Сухопутних військ.

39

Списки на офіцерів, сержантів, рядових роблять окремо чи складають суцільний список?

Окремо.

40

Підприємство ніколи не вело військового обліку. Із чого розпочати?

Спочатку потрібно вивчити ситуацію. Сказати працівникам, щоб усі принесли військово-облікові документи, скласти список, оцінити, скільки у вас призовників, військовозобов’язаних і резервістів.

41

Де брати адреси ТЦК та СП і як їх уточнювати, якщо змінилася, наприклад, назва чи ТЦК та СП об’єднали?

Якщо об’єднання відбулося на території області, то слід звернутися до обласного ТЦК. Якщо це відбулося в межах оперативного командування — то до оперативного командування, якщо взагалі по Україні, то звертатися потрібно до командування Сухопутних військ. 

42

Фізичні особи — підприємці також звітують щодо військового обліку?

Не звітують.

43

Як бути з тими, кого знято з обліку за віком до змін 2014 року і на сьогодні їм ще не виповнилося 60 років, а є відмітка у військовому квитку? А у разі, якщо за віком їх повинні були зняти до 2014 року, але відмітки немає?

Такі працівники до 60 років повинні перебувати на військовому обліку. Працівник має звернутися до ТЦК та СП. Якщо він не хоче, ви можете написати листа, що у вас на підприємстві працюють такі-то люди, просимо надіслати розпорядження про їхній виклик для взяття на військовий облік. ТЦК та СП надішле розпорядження, ви видасте наказ і доведете до відома цих осіб, що їх викликає ТЦК та СП. Якщо не підуть, то будуть звільнені за невиконання наказу керівника.

44

На підприємстві працюють медики, які були зняті з військового обліку в минулих роках? На той час відмітки про зняття з обліку у військкоматах не ставили. Як бути зараз?

Такі відмітки мають бути поставлені.

45

Чи може ТЦК та СП викликати працівника телефонним дзвінком?

Ні, лише розпорядженням.

46

На підприємстві 7000–8000 осіб. Чи має бути створено окремий відділ?

Може бути створено сектор — за рішенням роботодавця (керівника).

47

Як надавати до Генштабу витяги з наказів про стан військового обліку?

Якщо це центральний орган виконавчої влади, то ви виписуєте результати перевірок; оцінюєте, як ведеться військовий облік; чи були у вас перевірки, які за ними результати, чи притягувався хтось до відповідальності; аналізуєте кількісний і якісний склад тощо. Поки що немає критеріїв, як оцінити цей стан. Робите на власний розсуд. Складаєте наказ, робите витяг із наказу, з усіма додатками надсилаєте до Генштабу в установлений термін. Передусім перевіряють, чи надіслано витяг, вклалися ви в термін чи ні. Мають бути правильно написані назва, план перевірки, методологічно-методичний супровід тощо. Як у звіті написано, таким і має бути додаток.

48

Хто затверджує графік звіряння з ТЦК та СП?

Районна державна адміністрація.

49

Чи потрібно вимагати, щоб усі працівники, які працюють на підприємстві, перебували на обліку в ТЦК та СП відповідного району?

Ні, тільки за місцем декларації свого місця проживання. Відомості про декларування / зняття із задекларованого / зареєстрованого місця проживання призовників, військовозобов’язаних та резервістів за декларацією (заявою), поданою в електронній формі з використанням засобів Порталу Дія, не включаються органом реєстрації до повідомлення, передбаченого додатком 18 до Порядку № 1487.

50

Чи можливо забронювати працівників закладу без мобілізаційного завдання?

Так, якщо вони виконують контракти/договори з Міністерством оборони України. Але механізм реалізації цієї норми невідомий.

51

На підприємстві не вівся військовий облік. Чи потрібно подавати до ТЦК та СП повідомлення про прийняття на роботу щодо працівників, яких було прийнято раніше (за останні 10 років)?

Ні, вам потрібно лише налагодити роботу з відповідним ТЦК та СП.

52

Військовозобов’язаному в грудні 2022 року виповнилося 60 років. Чи може він знятися з обліку?

У такому разі він не «знімається», а «виключається» з військового обліку.

53

Чи повинен старший лейтенант 1 категорії запасу (50 років) знятися з обліку згідно зі статтею 28 Закону України від 25 березня 1992 року № 2232-XII «Про військовий обов’язок і військову службу» ?

Ні, його не знімуть з обліку.

54

Чи звіряти обмежено придатних осіб?

Звіряють усіх, хто у вас працює. Працівник міг бути обмежено придатним, термін дії проходження повторної медкомісії завершився, а він її не пройшов. Зараз його відправляють на перекомісію, він стає придатним і йде служити. Таких випадків багато.

55

Як бути з медпрацівниками, яких знято з військового обліку за досягненням граничного віку, але до 2026 року їм не виповниться 60 років?

Їх має бути поновлено на військовому обліку.

56

Працівник не підлягає мобілізації згідно зі статтею 23 Закону України від 21 жовтня 1993 року № 3543-XII  «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» як працівник органів військового управління, ДБР, БЕБ, НАБУ. Які документи, крім наказу, подаються до ТЦК та СП? Чи надають таким працівникам відстрочки? Чи підлягають такі особи призову на військову службу як резервісти? Чи викликатимуть їх на збори?

Ні, ці працівники не підлягають призову. Їм потрібно видати відповідні довідки, що вони проходять службу в підрозділах ДБР тощо.

57

У працівника є військовий квиток, але остання відмітка за 1999 рік. Чи потрібно його відправляти до ТЦК та СП для актуалізації військового квитка?

Якщо там стара назва — військкомат, а не ТЦК та СП, то так.

58

Яка ймовірність того, що на підприємстві зі штатом до 10 працівників буде перевірка ведення військового обліку?

Це вирішує ваш ТЦК та СП з адміністрацією, з якою погоджуються плани перевірок Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська міська держадміністрації: Районні держадміністрації, районні у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчі органи міських рад.

59

Хто підписує повістки громадянам? ТЦК та СП чи міська рада?

ТЦК та СП. Це персональна повістка.

60

Як оформлюють списки персонального обліку? Це окремі 3 списки за офіцерським, старшинським і рядовим складом?

Так, це окремі 3 списки.

61

Де взяти зразок списків?

У Порядку № 1487.

62

Працівник змінив прізвище. Чи потрібно повідомляти ТЦК та СП за додатком 4 до Порядку № 1487? У який термін?

Потрібно. Залежно від мотивів, з яких він змінює прізвище.

63

Військовий облік ведеться лише за основними працівниками чи за сумісниками також?

За основними.

64

Чи потрібно вимагати в сумісників-медиків військові квитки, якщо при прийнятті на роботу вони не надали копій чи не перебували на обліку, а потім стали?

Нічого не потрібно вимагати. Ви чітко повинні знати, де основне місце роботи сумісника.

65

Чи потрібно організувати і вести військовий облік, якщо на підприємстві немає військовозобов’язаних?

Не потрібно.

66

Чи може військовозобов’язаний проходити медичний огляд у ТЦК та СП, у якому він не перебуває на обліку (інша область)?

Ні. Підстава для увільнення від роботи — персональна повістка (знімаєте ксерокопію, додаєте до наказу, увільняєте від роботи для проходження медичної комісії) або направлення на військово-лікарську комісію, яке підписав начальник ТЦК та СП з гербовою печаткою, з реєстрацією і з номером (направлення для проходження військово-лікарської комісії у зв’язку з призовом на військову службу).

67

Жінка 65 років має медичну освіту. Чи відправляти її до ТЦК та СП?

Не потрібно, облік — до 60 років.

68

Чи маємо ми право приймати на роботу внутрішньо переміщену особу (окупована територія), якщо вона не стала на облік у місцевий ТЦК та СП?

Особа прибуває на нову територію, до центру надання адміністративних послуг (далі — ЦНАП). ЦНАП відправляє її до ТЦК та СП. Там особа стає на облік, їй дають 3 дні для облаштування на новому місці. Якщо через 3 дні особа не прибуває до ТЦК інформацію про неї передають до правоохоронних органів.

69

Чи проводиться звіряння з ТЦК та СП студентів коледжу?

Проводиться.

70

Як проводити звірку щодо військовозобов’язаного, який перебуває на обліку в ТЦК та СП, де зараз тривають бойові дії?

Така особа повинна перебувати на військовому обліку за місцем реєстрації свого місця проживання.

71

Як проводити звірку з ТЦК та СП? Копії військових квитків потрібні?

Потрібні. Раніше були оригінали, зараз — копії військових квитків. Але людина може втратити військовий квиток. Копію принесла, а на наступний день чи через хвилину втратила військовий квиток. Ви повинні спочатку в себе провести звірку, упевнитися, що працівник не втратив квитка, і тоді казати у ТЦК та СП, що провели звірку й усі військові квитки на місці. Якщо ні, то комусь треба поновлювати документ. Це критично для людей, які проходили військову службу, адже потрібно все робити оперативно. Якщо військовий квиток є, то просто ставиться печатка «Призваний на військову службу, Указ Президента … наказ». Якщо немає, то потрібно виписувати, а на це витрачається час.

72

Що означає текст «на період мобілізації і на воєнний час»? Хіба у воєнний час не здійснюється мобілізація?

По-перше, мобілізацію може бути оголошено і до оголошення воєнного часу. По-друге, нема такого поняття, як «воєнний час», натомість є «воєнний стан».

73

ТЦК та СП забирає оригінал військового квитка і видає натомість повістку без дати. Чи це правомірно? І як прийняти таку особу на роботу без документа?

При прийнятті на роботу працівник повинен подати відповідні документи. Він не подає — на роботу не приймаєте. Якщо приймете, можете бути притягнені до відповідальності.

74

Тепер статус внутрішньо переміщеної особи можна отримати через вебпортал «ДІЯ». Чи мають ТЦК та СП якусь інформацію про це?

Не мають.